Niemal cała winogradzka część trasy tramwajowej na Naramowice wkrótce będzie dostępna dla mieszkańców. 21 sierpnia pierwsze tramwaje z pasażerami na pokładzie będą mogły przejechać wydłużoną trasą z pętli Wilczak do ul. Włodarskiej.

– Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od 21 sierpnia z nowej trasy będą już mogli korzystać pasażerowie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok – dodaje prezydent.

Próbne przejazdy przebiegły bezproblemowo. Od tego czasu trwały intensywne prace wykończeniowe.

– Uruchomienie części trasy wcześniej wpisuje się w założenia, którymi kierowaliśmy się przy opracowywaniu organizacji ruchu na czas budowy. Odcinek do ul. Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ul. Naramowickiej. Teraz mieszkańcom np. os. Kosmonautów czy rejonu ul. Hawelańskiej możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli wkrótce dojechać tramwajem do centrum Poznania – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W sobotę, 21 sierpnia, od pierwszych kursów tramwaje linii numer 3 będą jeździły do przystanku Włodarska. Po wyjeździe z pętli Wilczak tramwaj przetnie ul. Słowiańską i wzdłuż osiedla Pod Lipami dojedzie do przystanku przy ul. Serbskiej. Następnie dotrze właśnie do ul. Włodarskiej, gdzie do chwili otwarcia torowiska do ul. Błażeja będzie znajdował się tymczasowy przystanek końcowy. Trasa będzie obsługiwana dwukierunkowymi tramwajami.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Przystanki wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.

Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.

Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca. Ul. Naramowicka jest pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe. Do wykonania pozostały roboty wykończeniowe, np. brukarskie czy też związane z małą architekturą. Tempa nie tracą także prace na odcinku do ul. Błażeja. Wielkim placem budowy jest węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna – pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.