Jeszcze w tym miesiącu pasażerowie dojadą tramwajem do ul. Błażeja na Naramowicach. Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie kursów na całej długości nowej trasy, tym samym udostępnione zostaną już wszystkie przystanki pomiędzy ul. Lechicką a ul. Błażeja.  

– Nadchodzi wielka chwila wyczekiwana przez mieszkańców Naramowic. Robiliśmy wszystko, by jak najszybciej można było korzystać z tramwaju. Po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia zasadniczych prac budowlanych cała, licząca ponad trzy kilometry trasa, będzie służyć pasażerom – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tramwaj na Naramowice to już nie marzenia, plany i wizualizacje, to realne usprawnienie komunikacyjne. Mimo trudnych do przewidzenia okoliczności, jakie w ostatnim czasie miały wpływ na rynek budowlany na całym świecie, dopinamy swego i zgodnie z zapowiedziami oddajemy trasę tramwajową pasażerom tej wiosny. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za wysiłek, jaki włożyli w realizację tego zadania – dodaje prezydent.

Na trasie powstało siedem nowych przystanków tramwajowych. Pasażerowie po wyjeździe z pętli Wilczak będą wsiadać i wysiadać kolejno na przystankach: Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Od ubiegłego roku dostępna jest połowa trasy, bo pasażerowie dojeżdżają już do przystanku Lechicka/Naramowicka. 

– Zakładaliśmy, że cała trasa będzie dostępna najpóźniej do końca maja. Uda się to już w kwietniu. Torowisko, sieć trakcyjna i przystanki są gotowe, w zakresie trasy tramwajowej aktualnie zajmujemy się pracami wykończeniowymi. Równolegle trwają roboty drogowe, gdyż budujemy także nowe ulice, a wzdłuż nich chodniki i infrastrukturę rowerową. Przed nami jeszcze m.in. testy obciążeniowe wiaduktów drogowych nad ul. Lechicką i uruchomienie całego węzła. Zakończenie zadania planujemy na jesień, wszelkie utrudnienia, z jakimi zmagają się jeszcze mieszkańcy Naramowic, mają przejść do historii w tym roku – deklaruje Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. 

Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji realizowanych aktualnie w Poznaniu. Zasadnicze prace budowlane rozpoczęły się na przełomie maja i czerwca 2020 r. Nowa trasa swój początek ma przy pętli Wilczak znajdującej się przy skrzyżowaniu ul. Słowiańskiej, Naramowickiej, Wilczak i Szelągowskiej. Pętla ta została przebudowana przed rozpoczęciem zasadniczych robót. Dalej trasa biegnie wzdłuż ul. Naramowickiej, a następny przystanek znajduje się przy ul. Serbskiej. Kolejny przystanek to Włodarska, do którego tramwaje dojeżdżają od sierpnia 2021 r. Od początku października ubiegłego roku pasażerowie jadą jeszcze dalej, bo aktualnie tymczasowym przystankiem końcowym jest Lechicka/Naramowicka. Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie pozostałego odcinka trasy, co oznacza, że między ul. Włodarską a Lechicką tramwaje pojadą już dwutorowo, aktualnie dostępny jest tam jeden tor i motorniczych obowiązuje tzw. jazda na berło (konieczność pobrania specjalnego klucza, która wyklucza jazdę dwóch pojazdów na jednym torze).

Następnie tramwaje z pasażerami przejadą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką. Ta bezkolizyjna przeprawa nad drogą krajową nr 92 przeszła już zimą odpowiednie testy obciążeniowe. Od tego węzła drogowego trasa tramwajowa nie biegnie już wzdłuż ul. Naramowickiej, lecz odgałęzia się nieco na zachód. Wzdłuż trasy powstała także nowa droga, która otrzymała nazwę al. Praw Kobiet. W rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką będzie przystanek autobusowo-tramwajowy Naramowice, który wyróżniał się będzie możliwością łatwych przesiadek tzw. drzwi w drzwi. Już dziś autobusy jadące w kierunku centrum korzystają z docelowej lokalizacji. Kolejny przystanek to os. Łokietka w rejonie ul. Łużyckiej, a następny – Jasna Rola przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni na trasie jest przystanek Błażeja przy tejże ulicy. Nie jest to tradycyjna pętla tramwajowa, a końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów. Tylko takie pojazdy z floty MPK będą obsługiwać tę trasę. Przystanek został specjalnie tak skonstruowany z myślą o wydłużeniu w przyszłości torowiska na północ Poznania w kierunku Umultowa, tzw. III etap trasy.

Docelowo trasę na Naramowice docelowo będą obsługiwać dwie linie tramwajowe nr 3 i 10. Już od 1 kwietnia do przystanku Lechicka/Naramowicka dojeżdża jadąca z Dębca “dziesiątka”, która od 23 kwietnia kursować będzie do końca nowej trasy, tj. do przystanku przy ul. Błażeja. Druga linia wzmocni trasę nieco później, ponieważ teren wokół torowiska to wciąż plac budowy, dlatego na obecnym etapie prac ze względów technologicznych oraz bezpieczeństwa można tam uruchomić tylko jedną linię.

Zielona trasa

Trasa między pętlą Wilczak a ul. Błażeja jest też wyposażona w nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności użycia tradycyjnego zwrotnika. Wykorzystywany będzie również system monitoringu odbieraków oraz tester zwarcia osiowego.

Podobnie jak na oddanym już do użytku odcinku, większość torowiska do ul. Błażeja będzie zielona za sprawą rozchodnika, czyli wytrzymałej rośliny, odpornej na suszę. Inwestycja obejmuje również budowę lub przebudowę dróg, tras rowerowych i chodników. Al. Praw Kobiet, wraz z przyległymi ulicami, docelowy wygląd zyska jesienią tego roku. Do tego czasu zakończą się też prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej, gdzie powstaje dwupoziomowy węzeł (częściowo jest on już dostępny). Wraz z trasą tramwajową i drogami powstają także chodniki i drogi rowerowe, a całość uzupełni zieleń oraz mała architektura, taka jak ławki i kosze na śmieci. 

II etap przygotowywany

Równolegle z budową odcinka między pętlą Wilczak a ul. Błażeja przygotowywana jest dokumentacja dla drugiego etapu trasy tramwajowej. Nowe torowisko połączy pętlę Wilczak z centrum miasta poprzez ul. Szelągowską i Garbary. Inwestycja ma już ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a obecnie prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych. Zadanie będzie mogło zostać zrealizowane przy wsparciu dofinansowania zewnętrznego.