W piątek, 11 marca – na razie w ramach testów – tramwaje pierwszy raz dojechały do ul. Błażeja na Naramowicach. Najpóźniej do końca maja cała trasa będzie dostępna dla pasażerów. Próbne przejazdy prowadzone były na odcinku między ulicami Włodarską a Błażeja, gdzie gotowe jest już nowe torowisko z siecią trakcyjną.
– Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji w naszym mieście. Nie minęły dwa lata od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych, a postępy są tak zaawansowane, że możemy przetestować już teraz całą trasę – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Komunikacja publiczna jest dla nas priorytetem, dlatego tak bardzo zależało nam na wcześniejszym uruchomieniu tramwaju, najpierw częściowo do ul. Włodarskiej, a później ul. Lechickiej. Już wkrótce pasażerowie dojadą do ul. Błażeja czyli końcowego przystanku trasy – dodaje prezydent.
W piątkowych testach brały udział tramwaje dwukierunkowe z floty poznańskiego MPK, które docelowo będą obsługiwać trasę do przystanku końcowego przy ul. Błażeja. Podczas prób tramwaje przejeżdżały torowiskiem od ul. Włodarskiej i sprawdzały także drugi tor odcinka między ul. Włodarską a Lechicką, gdzie aktualnie kursy z pasażerami odbywają się jednotorowo. Ponownie przejechały także wiaduktem nad ul. Lechicką, który w styczniu został już sprawdzony podczas prób obciążeniowych. Od tego czasu trwały także testy zasilania oraz prace finalizujące przejezdność trasy.
– Dzięki wysiłkowi wielu osób tramwaje pojadą do ul. Błażeja przed zakończeniem wszystkich robót drogowych, bo zależy nam na jak najszybszym oddaniu trasy mieszkańcom. Po testach technicznych prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe wokół torowiska, a kolejny krok to procedura odbiorowa ukończonego odcinka. Wkrótce będzie można również przystąpić do formalności związanych z pozwoleniem na użytkowanie. Uruchomienie regularnych kursów z pasażerami na całej trasie nastąpi najpóźniej do końca maja, a do jesieni prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe w zakresie układu drogowego – zapowiada Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Termin wprowadzenia nowych połączeń do rozkładu jazdy zostanie ustalony wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym.
Odcinek trasy między pętlą Wilczak a ul. Lechicką jest już od ubiegłego roku dostępny dla pasażerów. Za tymczasowym przystankiem końcowym Lechicka/Naramowicka powstaje dwupoziomowy węzeł, którym tramwaje pojadą nad ul. Lechicką. Dalej trasa biegnie zachodnią stroną al. Praw Kobiet, czyli nowej drogi powstałej w ramach tej inwestycji. Wzdłuż niej powstały cztery kolejne przystanki w rejonie: ul. Sarmackiej, Łużyckiej, Hilczer-Kurnatowskiej oraz Błażeja. Między ulicami Sarmacką i Łużycką na torowisko będą wjeżdżać także autobusy, co ułatwi pasażerom przesiadki. Podobnie jak na oddanym już do użytku odcinku, większość torowiska będzie zielona za sprawą rozchodnika, czyli wytrzymałej rośliny, odpornej na suszę.
Nie brakuje także nowych rozwiązań technicznych. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Wykorzystywany będzie również system monitoringu odbieraków oraz tester zwarcia osiowego.
Inwestycja obejmuje również budowę lub przebudowę dróg, tras rowerowych i chodników. Al. Praw Kobiet, wraz z przyległymi ulicami, docelowy wygląd zyska jesienią tego roku. W zależności od stopnia zaawansowania wszystkich prac drogowych, przed zakończeniem inwestycji uruchamiane będą – tak jak do tej pory – kolejne fragmenty układu drogowego. Kluczowe roboty toczą się na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej, gdzie powstaje dwupoziomowy węzeł. Postęp tych robót pozwolił na poprowadzenie ruchu pod wiaduktami, aktualnie kontynuowane są tam prace wykończeniowe. Wraz z trasą tramwajową i drogami powstają także chodniki i drogi rowerowe, a całość uzupełni zieleń oraz mała architektura, taka jak ławki i kosze na śmieci.