Częścią trasy tramwajowej na Naramowice poruszają się już pojazdy techniczne – pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Włodarską od poniedziałku 28 czerwca prowadzone są testy techniczne. Jeszcze tego lata tramwaj po raz pierwszy przewiezie na tym odcinku pasażerów. Cała trasa na Naramowice, czyli do ul. Błażeja, będzie gotowa w przyszłym roku.

WIĘCEJ ZDJĘĆ

– Krok po kroku zbliżamy się do uruchomienia pierwszej części trasy tramwajowej na Naramowice. Jej zasadnicze elementy – torowisko, słupy trakcyjne – są gotowe. Przed nami jeszcze testowe przejazdy tramwajowe. Po zakończeniu tych działań i formalnej procedurze odbioru wybudowanego odcinka, pasażerowie będą mogli korzystać z tramwaju jadącego po nowej trasie od pętli Wilczak do ul. Włodarskiej – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

– Trudno sobie wyobrazić tramwaj bez prądu, dlatego ostatnie dni upłynęły nam pod znakiem weryfikacji i pomiarów w zakresie zasilania. Sprawdzamy m.in. czy stacja prostownikowa działa prawidłowo. Powstałym torowiskiem przejechały także pierwsze pojazdy techniczne. Następnym krokiem będzie przejazd poznańskimi tramwajami, głównie dwukierunkowymi – od  wagonów pochodzenia niemieckiego, tzw. „Challengerów”, po najnowsze Moderusy Gamma – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Testy prowadzone są z udziałem pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które to docelowo będzie eksploatować nową trasę. Układ torowy sprawdzony został przez pojazdy techniczne z floty poznańskiego MPK. Takie przejazdy pozwoliły sprawdzić torowisko bez wykorzystana sieci trakcyjnej, na której równolegle trwają próby i testy zasilania.

Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Większość torowiska pokrywa rozchodnik – odporna na suszę, wytrzymała roślina. Trwają ostatnie prace wykończeniowe związane z montażem małej architektury, takiej jak ławki w miejscach wypoczynku i kosze na śmieci. Stanęły również wiaty przystankowe. Tramwaj zatrzymywał się będzie przy pętli Wilczak, następnie na nowym przystanku przy ul. Serbskiej, a dalej przy ul. Włodarskiej, która będzie tymczasowym końcem trasy do momentu uruchomienia całości do ul. Błażeja na Naramowicach.  

Postęp prac pozwala także na ponowne uruchomienie południowej jezdni ul. Serbskiej na wysokości skrzyżowania z ul. Naramowicką, gdzie powstały już przejazdy tramwajowe.  Od nocy z 2 na 3 lipca (z piątku na sobotę) ruch od strony mostu Lecha prowadzony będzie tak jak dotychczas jezdnią północną, natomiast od ronda Solidarności – jednym pasem południowej. Tym samym przejezdne będą obie jezdnie ul. Serbskiej (po jednym pasie). Ze względu na trwające prace, na skrzyżowaniu dostępne będą tylko manewry skrętu w prawo. Nie będą więc możliwe przejazdy na wprost ul. Naramowicką w relacji północ-południe ani lewoskręty. W dalszym ciągu przejazd ul. Naramowicką między Wilczakiem a ul. Serbską możliwy jednokierunkowo w stronę ul. Serbskiej. Dojazd do posesji przy ul. Naramowickiej 31-47 (Ataner) możliwy od skrzyżowania ul. Słowiańskiej i Wilczak lub od ronda Solidarności przez ul. Naramowicką.