Kluczowe budynki, które trzeba usunąć na potrzeby budowy nowej trasy tramwajowej na Naramowice, są już w rękach miasta. Część nieruchomości była zamieszkana do końca września, by lokatorzy mieli czas na przeprowadzkę i znalezienie nowego lokalu. Udało się już pozyskać większość pozwoleń na wyburzenia.
Negocjacje z dotychczasowymi użytkownikami prowadził Urząd Miasta, w szczególności Wydział Gospodarki Nieruchomościami oraz Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych, a dzięki ich zaangażowaniu i uregulowaniu kwestii własności nieruchomości do końca bieżącego roku rozpoczną się pierwsze wyburzenia. Są konieczne, bo budynki stoją na trasie przyszłego tramwaju na Naramowice. Największe to dwa bloki przy ul. Naramowickiej 149 i 149a, a także budynek wielorodzinny przy ul. Sarmackiej 1. Pusty jest też już m.in. budynek przy ul. Czarna Rola, gdzie prowadzono usługi stomatologiczne. Na rozbiórkę czeka też bunkier przy ul. Sarmackiej, ale wcześniej zostanie przebadany przez archeologów.
Wkrótce też rozpoczną się badania archeologiczne w parku Kosynierów przy os. Pod Lipami, u zbiegu ul. Słowiańskiej i Naramowickiej. To rejon pętli Wilczak, z której poprowadzona będzie nowa trasa tramwajowa aż do ul. Błażeja na Naramowicach. Archeolodzy pojawią się w parku przed pracami budowlanymi, bo to teren po dawnym cmentarzu ewangelickim.
Zgodnie z założonym harmonogramem, wiosną przyszłego roku rozpocznie się budowa kolejnych odcinków trasy tramwajowej na Naramowice. Do tej pory rozbudowana została pętla Wilczak, na którą tramwaje wróciły 2 września. Działa tam nowe torowisko z siecią trakcyjną, perony, wiaty przystankowe, elementy małej architektury i systemu identyfikacji miejskiej. Pętla jest już przygotowana do połączenia z torowiskiem, którym na przełomie 2021 i 2022 r. pojedzie tramwaj z Wilczaka na Naramowice. Najpóźniej wiosną 2022 r. nowa trasa tramwajowa z drogami w pełni będzie służyć poznaniakom.
Planowana trasa tramwajowa na Naramowice będzie miała ok. 3,3 km długości. Inwestycja obejmuje też budowę niemal 7,5 km dróg, łącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami. Odcinek od pętli Wilczak na północ Poznania, do ul. Błażeja, to pierwszy etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice.
Generalnym wykonawcą pierwszego etapu inwestycji jest konsorcjum w którego skład wchodzą: firma Gülermak z Ankary, Mosty Łódź SA i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Inwestycja jest współfinansowana z dwóch projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: ?Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu” oraz „Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu”.