Naramowice i Winogrady przygotowywane są do zasadniczych zmian organizacji ruchu planowanych na czas budowy nowej trasy tramwajowej wraz z węzłem Lechicka/Naramowicka. W poniedziałek – 4 maja rozpoczną się prace związane z wprowadzaniem buspasów, które znacznie usprawnią komunikację publiczną, gdy zamknięte będą fragmenty ul. Naramowickiej. Buspasy będą wdrażane sukcesywnie, skorzystają z nich autobusy linii obecnie obsługujących Winogrady, Naramowice czy Piątkowo.

– Przede wszystkim skupiamy się na komunikacji publicznej. To ona będzie najlepszym rozwiązaniem na poruszanie się w czasie prowadzonych prac. Żeby zachęcić do poruszania się autobusami na północy Poznania uruchomimy buspasy, po których będą mogli również jeździć rowerzyści – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.  

– Zanim dojedziemy tramwajem na Naramowice i skorzystamy z nowego układu drogowego, musimy zmierzyć się z licznymi utrudnieniami. W czasie prac budowlanych, oczywiście gdy sytuacja związana z epidemią się unormuje, zachęcamy do przesiadki i poruszania się publicznym transportem zbiorowym, który zostanie znacząco uprzywilejowany. Zaplanowany wspólnie z jednostkami miejskimi system buspasów usprawni przejazdy autobusów i to nie tylko tam, gdzie poprowadzone objazdem będą linie kursujące dotychczas ulicą Naramowicką. Liczymy, że rozbudowana siatka buspasów stanowić będzie solidny kręgosłup komunikacyjny na czas inwestycji, dla którego warto będzie ograniczyć podróże samochodem ? mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Przypominamy, że w trakcie prac budowlanych ruch na ul. Naramowickiej zostanie wstrzymany od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej (odcinki będą dostępne dla pieszych i rowerzystów). Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające: Serbska oraz Włodarska/Ziarnista, a na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej zmieni się organizacja ruchu. Buspasy zaplanowane zostały tak, by sprawny przejazd komunikacją miejską był atrakcyjną alternatywą dla samochodów w czasie objazdów. Pierwsze z nich powstaną na ul. Szelągowskiej, na odcinku od przystanku ?Winogrady n/ż? do skrzyżowania Wilczak/Słowiańska (wlot południowy) oraz w kierunku centrum od ul. Winogrady do Na Stoku. W trakcie tych prac drogowych wystąpią czasowe utrudnienia w ruchu, dlatego prosimy o zachowanie ostrożności w tym rejonie i zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie.

Większość buspasów będzie sukcesywnie wprowadzana przed rozpoczęciem zasadniczych prac budowlanych i zmiany organizacji ruchu.

– Wówczas zostaną wprowadzone zmiany na liniach obsługujących rejon Winograd, Naramowic czy Piątkowa, co jest związane z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu. Zanim to jednak nastąpi, w momencie wykonania kolejnych buspasów, będą z nich już korzystały autobusy kursujące obecnymi trasami – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na ul. Murawa w kierunku ul. Słowiańskiej buspas będzie między rondem Solidarności i ul. Słowiańską, natomiast w przeciwnym kierunku ? między rondem Solidarności i ul. Lechicką. Autobusy zostaną także uprzywilejowane na skrzyżowaniu Murawa/Słowiańska (wlot północny) oraz na skręcie w lewo w ul. Słowiańską. Z kolei na ul. Słowiańskiej buspas pojawi się na odcinku od ul. Zagrodniczej do ul. Naramowickiej/Szelągowskiej, a w drugą stronę ? od ul. Zagrodniczej do ul. Murawa. Na ul. Serbskiej pas dla autobusów planowany jest między rondem Solidarności i ul. Lechicką w kierunku mostu Lecha.

Sprawny dojazd autobusem do trasy PST ułatwią buspasy na ul. Stoińskiego i ul. Wiechowicza, między ul. Ks. Mieszka I/Szeligowskiego i ul. Łużycką ? w obie strony. Pasażerowie będą mogli przesiąść się na przystanku ?Kurpińskiego? na Poznański Szybki Tramwaj, który sprawnie dowiezie ich do centrum. Sieć buspasów uzupełni także ul. ks. Mieszka I. Pas dla autobusów wytyczony zostanie na odcinku między ul. Słowiańską i ul. Pułaskiego (w stronę centrum).

Infrastruktura autobusowa przewidziana jest również w rejonie węzła Lechicka/Naramowicka. W przeciwieństwie do pozostałych pojazdów, autobusy będą mogły skręcić z ul. Lechickiej od strony mostu Lecha w lewo w ul. Murawa oraz w lewo w ul. Naramowicką z wykorzystaniem łącznika przy stacji paliw Lotos.

Planowane zmiany linii autobusowych (dokładny termin zostanie podany przed wprowadzeniem):

Autobusy linii nr 151, 167 i 911 na odcinku od Wilczaka do Naramowic kursować będą przez ulice Słowiańską i Murawa. Wyłączone z użytkowania zostaną przystanki „Naramowicka”, „Włodarska” i „Naramowicka/Serbska” na ulicy Naramowickiej.

Zawieszona zostanie linia nr 147, natomiast linia nr 144 zostanie wzmocniona i zsynchronizowana z linią nr 146, która zostanie skierowana przez Kurpińskiego ? łącznie autobusy będą kursować co 10 minut, tak żeby umożliwić dogodniejszy dojazd do trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Linia nr 144

BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – KURPIŃSKIEGO?

Linia uzupełniać będzie linię nr 146, synchronizacja obu linii pozwoli uzyskać częstotliwość kursów co ok. 10 minut w dni robocze oraz co ok. 15 min. w soboty i co 25-30 min. w niedziele i święta

Linia nr 146

BORANTA ? ? ? Stoińskiego ? Wiechowicza ? Mieszka I (wjazd na pętlę Kurpińskiego dla linii nr 144, tylko w kierunku Strzeszyna) ? Szeligowskiego ? Szymanowskiego ? ? ? STRZESZYN

Autobusy zatrzymywać się będą w obu kierunkach na przystankach Szeligowskiego I n/ż

Linia nr 147 ? zawieszona

Linia nr 151

OS. SOBIESKIEGO ? ? ? Naramowicka ? Lechicka ? Murawa ? Słowiańska ? Szelągowska ? ? ? POZNAŃ GŁÓWNY

Linie nr 167 i 911

RADOJEWO/BIEDRUSKO ? ? ? Naramowicka ? Lechicka ? Murawa ? Słowiańska ? Szelągowska ? ? ? RONDO ŚRÓDKA

Linia nr 234

OS BATOREGO II ? ? ? Lechicka ? Murawa ? Słowiańska ? ? ? RONDO KAPONIERA

Przejazd łącznicą pomiędzy ul. Lechicką a Naramowicką

Linia nr 248

Przejazd łącznicą pomiędzy ul. Lechicką a Naramowicką

Autobusy pozostałych linii w okolicy Winograd i Naramowic: 169, 170, 171, 182, 183, 185, 190 i 322 – kursować będą po swoich stałych trasach, a część z nich korzystać będzie z planowanych buspasów.

Planowany powrót linii tramwajowych nr 3 i 4 w związku z pracami na Naramowicach

– W celu ułatwienia dojazdu mieszkańcom Winograd czy Wilczaka, ale mając także na uwadze ograniczenia w poruszaniu się związane z epidemią koronawirusa, planujemy także przywrócić kursowanie linii nr 3 i 4. Tramwaje te będą kursować w godzinach szczytu co 24 minuty każda – mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM.

Dokładny termin powrotu tramwajów nr 3 i 4, jak i wprowadzenia zmian na liniach autobusowych zostanie podany w osobnym komunikacie.