W poniedziałek rozpoczęła się rozbiórka pierwszych budynków stojących na trasie planowanego tramwaju na Naramowice. Wyburzenia pozwolą przygotować teren pod budowę nowego odcinka trasy, która zgodnie z założonym harmonogramem rozpocznie się wiosną przyszłego roku.
Na początku usunięte zostaną dwa bloki przy ul. Naramowickiej 149 i 149a oraz dom przy ul. Sarmackiej 1. W dalszej kolejności wyburzony będzie budynek przy ul. Czarna Rola (były gabinet stomatologiczny), budynek zlokalizowany przy ul. Naramowickiej 213, a także obiekty przy ul. Jasna Rola. Przed rozpoczęciem prac budowlanych konieczna jest również rozbiórka bunkra przy ul. Sarmackiej, którą poprzedzą badania archeologiczne. W rejonie wyburzeń pojawi się ciężki sprzęt, w związku z czym prosimy o zachowanie ostrożności oraz przepraszamy za powstałe niedogodności związane z prowadzonymi pracami.
– Wyburzenia są konieczne, by w przyszłości mógł jechać tędy tramwaj na Naramowice. Rozpoczynamy je jeszcze w tym roku, by w pełni przygotować plac budowy na wiosenne prace. Do tej pory wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem ? mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Rozpoczęcie działań związanych z wyburzeniami jest możliwe z uwagi na fakt, że kluczowe budynki są już w rękach miasta dzięki staraniom Wydziału Gospodarki Nieruchomościami oraz Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych. Część nieruchomości była zamieszkana do końca września, by lokatorzy mieli czas na przeprowadzkę i znalezienie nowego lokalu. Przed wyburzeniami Zarząd Transportu Miejskiego (jako jednostka miejska, do której przydzielono przejęte nieruchomości) na wniosek policji wyraził zgodę na udostępnienie pustych budynków na zorganizowanie ćwiczeń taktyki poruszania się w obiektach z elementami szturmu. Ćwiczenia odbyły się jeszcze przed rozpoczęciem prac przygotowawczych (FILM).
Do tej pory rozbudowana została pętla Wilczak, na którą tramwaje wróciły 2 września. Działa tam nowe torowisko z siecią trakcyjną, perony, wiaty przystankowe, elementy małej architektury i systemu identyfikacji miejskiej. Pętla jest już przygotowana do połączenia z torowiskiem, którym na przełomie 2021 i 2022 r. pojedzie tramwaj z Wilczaka na Naramowice.
Planowana trasa tramwajowa na Naramowice będzie miała ok. 3,3 km długości. Inwestycja obejmuje też budowę niemal 7,5 km dróg, łącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami. Odcinek od pętli Wilczak na północ Poznania, do ul. Błażeja, to pierwszy etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice.
Generalnym wykonawcą pierwszego etapu inwestycji jest konsorcjum w którego skład wchodzą: firma Gülermak z Ankary, Mosty Łódź SA i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Inwestycja jest współfinansowana z dwóch projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: ?Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu” oraz „Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu”.