13 grudnia nastąpi przekazanie terenu budowy wykonawcy. Następnego dnia wyłączona zostanie trakcja, w związku z czym tramwaje linii nr 3 nie będą dojeżdżać do pętli Wilczak. We wtorek, 18 grudnia, teren przy pętli zostanie wygrodzony i rozpocznie się wycinka drzew, która potrwa do końca tego roku. W zamian przeprowadzone będą nasadzenia kompensacyjne.
Na pętli Wilczak w pierwszej kolejności przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna. Prace związane są z wyprowadzeniem torowiska z pętli w kierunku Naramowic. W styczniu rozpocznie się rozbiórka przystanku, szyn i podkładów. Przebieg prac uzależniony będzie od warunków atmosferycznych.
Informacje komunikacyjne
Z uwagi na rozpoczęcie prac od piątku, 14 grudnia, zamknięta dla ruchu tramwajowego zostanie pętla Wilczak i zmieniona zostanie trasa linii tramwajowej nr 3. Tramwaj z ulicy Winogrady pojedzie ul. Murawa i Al. Solidarności do pętli Połabska. W ten sposób będzie kursował przez najbliższe miesiące. Pętla Wilczak dla ruchu tramwajowego zostanie otwarta od września przyszłego roku.
Pasażerowie dotychczas dojeżdżający tramwajem nr 3 do pętli Wilczak mogą skorzystać z jednej z wielu linii autobusowych obsługujących rejon Wilczaka i Winograd.
Z okolic Garbar można pojechać ulicą Szelągowską autobusami linii nr: 47, 51, 67, 74, 90 i 911. Z kolei od skrzyżowania ulic Słowiańskiej i Murawa, gdzie na przystanku „Os. Pod Lipami” od 14 grudnia zatrzymywać się będzie także tramwaj linii nr 3 (kursują tą trasą tramwaje linii nr 4 i 10) w rejon pętli Wilczak można dojechać autobusami linii nr 74 i 90.
Linia nr 3: GÓRCZYN – Głogowska – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Środka – Wyszyńskiego – Małe Garbary – pl. Wielkopolski – pl. Ratajskiego – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Solidarności – POŁABSKA
Nowa trasa w trzy lata
Inwestycję prowadzić będzie konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazie odbiorów – najpóźniej wiosną 2022 roku – nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.
Sama inwestycja została podzielona na pięć podstawowych odcinków, w ramach których wyodrębniono część obejmującą budowę trasy tramwajowej oraz część zawierającą przebudowę lub budowę układu drogowego wraz z zagospodarowaniem terenu oraz jego odpowiednim uzbrojeniem i przebudową kolizji.
Zamawiający pozostawił wykonawcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji o tym, które odcinki będą realizowane równolegle, które samodzielnie i w jakiej kolejności.