4 października uruchomiony zostanie kolejny odcinek trasy na Naramowice. Tramwaj dojedzie już nie tylko do ul. Włodarskiej, ale jeden przystanek dalej – do ul. Lechickiej.
– Cieszę się, że dzięki sprawnej realizacji inwestycji i szybkim postępom prac na placu budowy możemy sprawić poznaniakom taką niespodziankę. Bardzo nam zależy na tym, by mieszkańcy mogli jak najszybciej korzystać z nowej infrastruktury. Dlatego najpierw uruchomiliśmy trasę do ul. Włodarskiej, a teraz wydłużamy ją o kolejny gotowy odcinek, czyli do ul. Lechickiej. Skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy os. Kosmonautów. Stopniowo udostępniamy też drogi, trasy rowerowe i chodniki ? mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Tramwaje linii nr 3 przejadą z pasażerami nowym odcinkiem już od pierwszych kursów w poniedziałek, 4 października. Oznacza to, że tymczasowym przystankiem końcowym do czasu uruchomienia całej trasy tramwajowej nie będzie już Włodarska, a Lechicka/Naramowicka. Nowy przystanek działać będzie tuż przed budowanym węzłem drogowym w rejonie skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Fragment torowiska, podobnie jak do ul. Włodarskiej, pokryty jest rozchodnikiem. Wzdłuż tego fragmentu trasy prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe, a w późniejszym terminie sadzona będzie nowa zieleń.
Na odcinku od rozjazdów za obecnym przystankiem końcowym przy ul. Włodarskiej do okolic ul. Lechickiej tramwaje pojadą jednym torem.
? Tak niestandardowe rozwiązanie to efekt starań wielu podmiotów. Przyświecał nam wszystkim wspólny cel, czyli minimalizowanie utrudnień w kontekście planowej organizacji ruchu na ul. Lechickiej i zmian tras linii autobusowych. Przypominamy jednocześnie, że teren powstającej trasy to nadal plac budowy, dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności ? zaznacza Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Uruchomienie trasy do ul. Błażeja na Naramowicach planowane jest na przyszły rok. Od 21 sierpnia tramwaje linii nr 3 kontynuują jazdę z pętli Wilczak wzdłuż ul. Naramowickiej do przystanku przy ul. Serbskiej, a następnie ul. Włodarskiej. Uruchamiany 4 października przystanek Lechicka/Naramowicka znajduje się przy powstającym dwupoziomowym węźle, którym docelowo tramwaj pojedzie górą nad ul. Lechicką. Kolejne powstające przystanki to: Naramowice, os. Łokietka, Jasna Rola i Błażeja. Od węzła trasa tramwajowa biegnie wzdłuż budowanej tzw. ul. Nowej Naramowickiej. Zarówno prace torowe, jak i drogowe są zaawansowane.
Rośnie wiadukt
Konstrukcje wiaduktów na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej są coraz lepiej widoczne. Do tej pory wykonano już częściowo płytę wiaduktu tramwajowego i trwają przygotowania do podobnych prac na drogowym, gdzie aktualnie montowane są belki konstrukcyjne. Pod wiaduktem widać już nowy ślad ul. Lechickiej biegnącej w kierunku Wilczego Młyna. Budowany jest również docelowy układ łącznic, który jest wykorzystywany przy wprowadzaniu czasowych organizacji ruchu – część nowej infrastruktury już jest udostępniona kierowcom, np. rondo przy ul. Dworskiej. Budowa łącznicy między tym rondem a tzw. ul. Nową Naramowicką również jest już zaawansowana, widać także nowy ślad ul. Naramowickiej dobiegającej do wiaduktu od północy.
Organizacja ruchu
Uruchomienie kolejnego odcinka trasy tramwajowej to także przygotowanie do kolejnej fazy budowy węzła, która wymaga zmian organizacji ruchu. Wprowadzone zostaną w nocy z 8 na 9 października. Rejon istniejącego obecnie wyjazdu z Naramowic na ul. Lechicką, w pobliżu stacji paliw, zostanie przebudowany. Z tego względu na ul. Lechickiej między ul. Murawa i Naramowicką wprowadzony zostanie ruch wahadłowy. Równolegle otwarta zostanie północna łącznica węzła, która to będzie alternatywną drogą w kierunku ul. Murawa dla samochodów jadących od mostu Lecha. Takie rozwiązanie pozwoli również na likwidację objazdu przez ul. Dworską i Karpią. Kierowcy jadący od strony mostu Lecha kierowani będą przez rondo przy ul. Dworskiej, dalej północną łącznicą węzła do tzw. ul. Nowej Naramowickiej, a następnie do ul. Łużyckiej i Naramowickiej.
W dalszym ciągu ul. Naramowicka od ul. Lechickiej do ul. Włodarskiej pozostanie jednokierunkowa (w stronę centrum). Ul. Murawa pozostaje dwukierunkowa, nadal jadący od ronda Solidarności nie będą mogli skręcić w lewo w kierunku ul. Umultowskiej.
Alternatywą dla kierowców chcących uniknąć przejazdu przez odcinek ul. Lechickiej objęty wahadłową organizacją ruchu, jest w przypadku samochodów osobowych ul. Serbska. Dalej należy kierować się do Al. Solidarności i ul. Witosa, by następnie powrócić na ul. Lechicką lub kontynuować jazdę ul. Lutycką. Pojazdy ciężarowe jako alternatywną drogę mogą wykorzystać ciąg ulic: Hlonda, Podwale, Jana Pawła II, Baraniaka, Chartowo, Żegrze, Hetmańska, Reymonta, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Niestachowska, Witosa i wrócić na ul. Lechicką lub kontynuować jazdę ul. Lutycką.
Organizacja ruchu będzie miała również wpływ na kursowanie autobusów, szczegóły na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. Pasażerowie będą mogli dojechać do ul. Lechickiej tramwajem, przejść w rejon stacji energetycznej przy ul. Lechickiej i wsiąść do autobusów jadących w kierunku Naramowic. W kierunku centrum najbardziej optymalnym miejscem na przesiadkę z autobusów do tramwaju będzie przystanek Serbska. Zmiany dotyczące pieszych oraz rowerzystów są związane wyłącznie z rejonem nowego przystanku tramwajowego i nie będą powodować utrudnień.
Również 9 października zmieni się organizacja ruchu w rejonie ulic Łużyckiej, tzw. Nowej Naramowickiej, Naramowickiej i Sarmackiej. Na wschodniej jezdni tzw. ul. Nowej Naramowickiej zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy, czyli kierowcy poruszający w stronę ul. Lechickiej nie będą musieli jechać przez ul. Naramowicką. Zmieni się także pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu ulic Naramowicka/Sarmacka/Karpia – uprzywilejowany zostanie ruch w relacji Sarmacka-Naramowicka. Skrzyżowanie ul. Nowej Naramowickiej i Sarmackiej stanie się skrzyżowaniem czterowlotowym, ale w dalszym ciągu będzie wyłączona jezdnia zachodnia ul. Nowej Naramowickiej na odcinku od Łużyckiej do Sarmackiej. Sygnalizacja świetlna pozostanie wyłączona, dlatego prosimy o zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie.
Obowiązująca od 9 października organizacja ruchu pozwoli na przebudowę sieci uzbrojenia podziemnego oraz budowę kolejnych elementów docelowego układu węzła. Zmiany wprowadzane są na ok. trzy miesiące, z uwagi na zbliżającą się zimę ten czas może ulec wydłużeniu.